Communiceren met impact

"I am able to control that which I am aware of.

That which I am unaware of controls me.  --  John Whitmore

Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training werd in eerste instantie ontwikkeld voor leidinggevenden. Voor leidinggevenden die zichzelf en van daaruit ook anderen beter willen begrijpen en daardoor beter willen afstemmen en verbinding maken met anderen. Uiteraard kan ze ook aangepast worden voor alle medewerkers die willen leren communiceren met meer impact.

Indien iedereen in een organisatie dezelfde 'taal' spreekt, ontstaat er vanuit dit gezamenlijk stuk veel meer begrip en minder frustraties.

Stel je eens voor : je hebt een medewerker die zich verliest in details terwijl je zelf graag snel tot resultaten komt. Frustraties en ergernis levereren niets op. Hoe kan je beter met deze medewerker omgaan, hem/haar aansturen zodat die, gemotiveerd, met jou voor resultaten gaat?

 

Waar willen we naartoe ?

Na deze training zijn de deelnemers zich meer bewust van zichzelf en hun sterktes en valkuilen, begrijpen ze beter waarom mensen zich gedragen zoals ze dat doen, kunnen ze anderen beter inschatten en op een constructieve manier samenwerken.

Hun inzicht in intermenselijke relaties wordt aangescherpt en het omgaan en inspelen op de andere zal gemakkelijker verlopen. De deelnemers begrijpen het waarom van mogelijke knelpunten in hun communicatie en kunnen hierop aansturen.

Wie zich bewust is van deze mechanismen begrijpt zichzelf en anderen beter, communiceert constructiever en krijgt van anderen meer gedaan.

Het afstemmen en verbinding maken leidt tot meer (positieve) invloed uitoefenen.

 

Hoe gaan we te werk?

Aan de hand van een ingevulde online vragenlijst, wordt een eigen profiel bepaald, dat inzicht geeft in de eigen sterktes en aandachtspunten.

Tijdens de training reiken we de deelnemers concrete, onmiddellijk toepasbare tools aan om op een constructieve en meer effectieve manier te communiceren. 

 

Inhoud van de training

Een belangrijk aspect bij de start van de training is het concept 'perceptie'. Vanuit welke bril kijken we naar de wereld rondom ons? Waar komt deze bril vandaan? En waarom deze bril en niet een andere? Perceptie vormt de kern van een constructieve communicatie.

Deze training bestaat verder uit twee delen :

- selfawareness : aan de hand van oefeningen gaan we op zoek naar het best passende type van elke deelnemer. Dit geeft op een positieve manier informatie over :  hun persoonlijke stijl, gevoeligheden en valkuilen, typische eigenschappen in samenwerking, communicatie- en leiderschapsstijl, voorkeuren in het oplossen van problemen, wat hen en anderen motiveert.

- social awareness : nu de deelnemers hun eigen stijl kennen, leren ze van hieruit beter afstemmen en verbinding maken met de ander. Hoe motiveer ik mijn medewerker die een heel andere stijl heeft, zonder hierbij mezelf te verliezen?  Hoe krijg ik mijn mensen mee in mijn verhaal? Hoe kan ik constructiever met al die verschillende medewerkers communiceren?

Je krijgt vaak meer gedaan door niet enkel vanuit jezelf uit te gaan. Verbinding zorgt voor geloofwaardigheid.

 

Deze training is een echte 'eye opener' waarvan iedereen in én buiten het bedrijf nog lang de vruchten van zal plukken!

Dit filmpje maakt alles nog net even duidelijker.